zondag 12 februari 2012

loooooong time

Tjonge jonge, wat heb ik lang niet geschreven.
3x raden waarom? 

DRUK...........
Met Werk:
Sinds ik in november in Lagos (Nigeria) was geweest, en mij was gevraagd om directeur HRM te worden, is mijn week heel vol geworden. Het werk is veel (de huidige HR manager in Nigeria functioneert niet optimaal, die in ghana is heel junior (1 jaar ervaring)), hectisch (bedrijf in 4 landen met ruim 1000 fte personeel) en ongeveer alles moet tegelijkertijd aangepakt worden. Je vraagt je af waar je moet beginnen en bent ondertussen constant brandjes blussen, tja.
Overigens ben ik officieel nog steeds consultant, lang verhaal, ga ik verder mensen maar niet mee lastig vallen. Maar voor mij is het zo wel goed en ik bekijk het een beetje van maand tot maand. Als ik het niet meer trek stop ik ermee…
Afgelopen 2 weken ben ik weer op pad geweest voor mijn werk, eerst een dikke week naar Lagos, Nigeria en toen nog 3 dagen Accra, Ghana waar we ook een vestiging hebben. In Ghana is een hoop mis, reorganisatie in october die niet goed gegaan is, en wat je misschien niet zou verwachten in Afrikaans land, de arbeidswet is behoorlijk streng hier, want vakbonden zijn sterk. Zo hebben we net 3 mannen die (min of meer, zaak ligt ingewikkeld) onterecht onslagen waren afgelopen okober, bijna 1 maand per dienstjaar ontslag vergoeding betaald. Waarschijnlijk moeten er eind deze maand weer 20 mensen uit, dit keer ga ík me er flink mee bemoeien, zodat hopelijk allemaal rechtmatig en goed gebeurt.
Uitzicht vanuit mijn slaapkamer in NGong Hills tijdens strategy weekend NL school

Met bestuur Nederlandse school:
Sinds november zit ik in het bestuur van de Nederlandse school met als portefeuille HRM (hoe kan het ook anders?). Ook daar is een hoop niet helemaal goed geregeld, dus ook daar flink werk (vrijwillg) aan de winkel. Maar het team: bestuur en docenten is wel heel gezellig en enthousiast en dat maar het wel weer leuk om te doen.

Met vakantie vieren in Nederland:
Van 19 december tot 7 januari zijn we op pad geweest. Eerst ben ik met tobias naar NL gekomen en heeft tobias oa nog een nachtje geslapen bij zijn beste vriendje Nicolas in Den Haag en gespeeld bij zijn andere beste vriendinnetje en vriendje Roos en Thijs en is hij een dagje meegeweest naar zijn oude school. Dat was heel erg leuk. Daarnaast natuurlijk met de feestdagen familie bezocht en daar waar het maar ging ook al onze vrienden, zo zijn we met oud en nieuw in de Roelofsstraat  geweest en een hoop vrienden gezien en nog een familie borrel georganiseerd in Amsterdam.
Helaas heeft tijdens de trip onze auto het begeven, dus … geen auto meer. Maar goed, we waren er al wel achter dat het waarschijnlijk toch goedkoper was om auto te huren dan deze auto maar te blijven betalen. Na 2,5 week NL voor mij (en 1,5 voor michiel) zijn we nog 3 dagen in Italie geweest.

Daar was het koud (maar niet zo koud als nu, begreep ik, want nu ligt er flink sneeuw, zelfs in Rome).
Sinds een week hebben we ZUKU, dat is TV net met BVN, waardoor we nog stukje 11-steden koorts hebben meegekregen! Toen wij in NL waren was het koud en donker, maar geen echte winter, meer herfst met heel veel storm. Toen verlangden we wel weer heel erg terug naar Kenia, waar we nu lekker buiten zitten, 28 graden, lekker briesje, colaatje, chipje buiten op het terras, we mogen niet klagen!

heerlijk weer, strand in lagune van Lagos, Nigeria (met ons prive zwembad :)

Met Kiswahili les
Vanaf oktober tot eind van het jaar heb ik 2x per week een uur Kiswahili les gehad. Ondertussen ken ik al heel veel, maar ben er in januari mee gestopt omdat het te veel werk mbt mijn werk. Beetje jammer, maar basis is gelegd, ik moet het nu in praktijk gaan brengen, maar ik ben een beetje lui J
Maar goed, michiel (die het ook voor zijn werk zou kunnen gebruiken) weet nog helemaal niet van de taal, hij heeft het nl ook heel druk, dus ik vind het wel goed dat ik er meteen aan ben begonnen.

Met Michiel zijn werk gaat het ook goed. Hij reist een stuk minder dan ik (gelukkig), maar heeft het wel heel druk. Aan de andere kant gaat het wel goed. Er worden zelfs voorzichtig verbeteringen en nieuwe resultaten geboekt… dus VOORRRRALLL DOORGAAN.


tobias en bonny op zoek naar een hagedis (vorige huis)

Met Tobias:
Tobias heeft in Kenia helemaal zijn weg gevonden, hij is nu ook heel thuis in het huis, op de compound en in de straat. Onze buren (en tevens medeeigenaar van huizen) is een keniaanse dame met haar man en 3 kinderen van 7 (tashi), 6 (gemma) en 3 (baraka), Daarmee speelt tobias bijna elke dag.
Dan wonen er bij ons in de straat 4 Nederlandse gezinnen, die we regelmatig zien. Mn Hugo (7 jr) en Tobias en Gijs (5) zijn dikke vrienden spelen vaak bij elkaar.
Sinds januari hebben we een extra oppas: bonny. Bonny was bewaker bij ons oude huis en speelde toen al hele dagen met tobias. Daarom leek het ons wel goed om een jongen ipv een meisje als oppas te hebben en dat werkt heel goed. Samen fietsen (bijv naar het huis van hugo) of in de tuin beestjes zoeken of beetje stoeien, tobias vindt het heel leuk.
Tobias heeft dus heel wat vrienden, maar zijn dikste vrienden zijn toch wel Moise (Mo) en Enan. En tot zijn grote verdriet is Enan vorige week definitief naar Nederland vertrokken met zijn ouders en zusje. Tja, er zijn wel regelmatig wisselingen en dat hoort ook bij het expat leven. Soms wel een beetje moeilijk.

Hele Nederlandse School voerde een kerst musical op net voor kerstvakantie.

Met onze dieren
De luxe van het hebben van Bonny is dat hij sochtends als tobias naar school is de tuin verzorgd en de dieren.
We hebben momenteel 8 kippen (waarvan 2 jonge kippen hanen blijken te zijn. De buren waren met vorige haan niet zo blij, dus waarschijnlijk dat deze hanen als ze gaan kraaien ook weg moeten, want vanaf sochtends 5 uur wordt je wakker gemaakt door ze (mn tobias slaapt dan niet meer en dat is geen feest!) Dus ik vrees dat die 2 beesten vroeg of laat in de pan verdwijen.
Kat nico is ook meegekomen ,want die verhongerde in het andere huis. Heel leuk beest, maar een beetje te leuk. Hij had ontdekt dat je via de buiten openhaard (zit aan huis vast) de schoorsteen in, de binnenopenhaard in kan en dus het huis in kan komen. Omdat er geen afsluitklet in de openhaard zit binnen (foutje?) doet hij dat dus bij alle 4 de huizeen. De andere bewoners (allergisch net als michiel overigens) vinden dat niet zo leuk, behalve 1 buurvrouw, die is helemaal verliefd op dat beest en nu is er een beetje een rel want eigenaar wil dat kat verdwijnt, maar andere buurvrouw wil dat kat blijft. En wij vinden dat ze sowieso gat in schoorsteen moeten regelen, want vandaag is het de kat, morgen een aap in je huis (en daar word je helemáál niet blij van, dat kan ik uit ervaring zeggen!)
Wij hebben ondertussen wel ander adresje voor hem gezocht, maar eerst moeten de buurvrouwen het maar uitvechten. Dus kat is nu “on probation” (hij heeft een proeftijd).
En dan de nieuwste aanwinst: flipoor en flappie 2 konijntjes van tobias (3 maanden oud en heel schattig). Tobias vindt ze wel heel leuk, maar niet zo lief, want ze hebben nogal scherpe nageltjes, maar die gaan we binnenkort maar eens knippen.

Met de auto
Die er nog steeds niet is, maar er zit nu (hopelijk!!!!) schot in de zaak en we kunnen de auto over 2 weken verwachten…! Zou toch wel fijn zijn hoor!

Leuke dingen?
Blijft er dan nog tijd over voor leuke dingen vraag je je af? Nou ja wel hoor, a. omdat we natuurlijk flink veel hulp hebben, 3 mensen in dienst, Rosa die alle huishoudelijke klusjes in huis doet, incl was, strijken, schoenen poetsen, koken en boodschappen doen.
Bonny die op tobias past en alle klusjes buitenshuis doet, zoals ons opblaas zwembad (1 meter hoog,bijna 4 meter doorsnede!) schoonmaakt, terrassen veegt, planten water geeft, gras sproeit en ramen schoonmaakt buiten.
Bernhard, die onze chauffeur is, maar ook klusjes doet in en om het huis en daarnaast kleine boodschapjes, dingen regelt (bijv. energie rekening betalen of langs postkantoor etc.) en tobias van school haalt.
Maar 3 mensen in dienst betekent ook verantwoordelijkheid, als er iets met ze is, regelen dat je duidelijk communiceert wat je van ze verwacht, etc.

Door de weeks is het dus vooral school en werk, in het weekend doen we leuke dingen. Je hebt hier veel restaurants waar je heerlijk buiten in een grote tropische tuin kan zitten, hapje, (zuid afrikaans) wijntje erbij en tobias speelt in de speeltuin, heerlijk relaxed.
Verder is tobias dol op: de midget golfbaan, het zwemparadijs met grote glijbanen, de bolingbaan, de bios, de super trampoline (met harnas aan een elastiek 5-6 meter in de lucht springen) etc etc.. En als we onze auto hebben gaan we zeker ook wat vaker naar Nairobi National Park, lekker ontbijten tussen de wilde dieren J.
De natuur hier is zo mooi, en zelfs nu het volop zomer is en warm is het toch nog heel groen. In januari ben ik met het schoolbestuur in Ngong heuvels geweest voor een strategie meeting. Op een half uurtje buiten Nairobi, zoveel ruimte, groen, in een landhuis op de top van de heuvel, prachtig.

Conclusie, we hebben het druk, maar genieten ook nog steeds enorm van de omgeving, het mooie weer, de uitstapjes en dit prachtige land!

le rustique, een van onze favoriete lunch plekjes

Geen opmerkingen: