maandag 17 oktober 2011

hamla shida :)

Sorry mensen voor lange tijd dat ik niets heb geschreven. Vandaag goed reden om te schrijven: ik lig ziek in bed, griep of zoiets.

Er is een hoop gebeurd afgelopen 4 weken:
Sinds een week zit ik op Kiswahili les en het gaat goed, ik weet al heel wat woorden en grappige dingen zoals hoe je oud mevrouwtje moet begroeten en hoe je je vrienden begroet... Het blijkt dat Hakuna Matata (geen problemen), dat zeggen de toeristen, als je local bent zeg je: Hamla Shida (=ik heb geen zorgen)... Daarnaast zit ik in het bestuur van de Nederlandse School. Nog niet officieel, ALV is over 2 weken, maar dat vergt ook wel wat tijd.

Nu een kleine maand geleden ben ik aan consultancy opdracht voor IHS africa, een telecom bedrijf in Nigeria begonnen. http://www.ihsafrica.com./ Binnenkort moet ik een keer naar nigeria, maar eerst visa gaan regelen, dat is al ingewikkeld gebeuren. Daarbij is het als HRM-er op afstand werken niet makkelijk, maar met vallen en opstaan gaat het eigenlijk redelijk ok. Al twijfel ik af en toe wel of ik er nou wijs aan heb gedaan om "ja" te zeggen, want het is ook enorm druk. (vandaar dat ik nu ziek ben vrees ik, beetje te veel hooi op de vork genomen...)


Met Tobias gaat het steeds beter, hij heeft al veel vriendjes, had een heel leuk verjaardagsfeestje met 10 kinderen en een zwembadje in tuin, nou dan wil het wel lukken. Toen we de taart wilden aansnijden zaten er zeker 5 aapjes in de boom recht boven de tafel. De taart (ja natuurlijk door mij gemaakt!) viel dan ook in de smaak (en niet bij de apen, want die kregen niets!)

Ook op school gaat het goed met Tobias. Hij heeft 2 keer per week Engelse les en hij spreekt al heel goed Engels. Hij kan zichzelf goed verstaanbaar maken en zijn woordenschat wordt met de dag groter (vrijdag zat hij zijn oma, die hier momenteel is, te verbeteren op haar uitspraak, erg grappig!). Dan heeft hij 2x per week zwemles, dat vlot nog wat minder, hij is toch echt een beetje bang van water, maar dat gaat op den duur wel over, zo durft hij al wel in het diepe met bandjes te zwemmen, ....

Dan zit hij nog op Musical Dance, bezig om stuk van Lion King in te studeren en hij zit op african drums. Dat laatste is tegelijkertijd met kookles van mij aan 6 kinderen, en tobias komt altijd aan eind even langs om wat lekkers mee te pikken. We hebben al pannenkoeken gemaakt, en smoothies en popcorn lollies.... 

Tobias zijn grootste hobby is echter nog steeds dieren. Onze kip heeft een week na tobias' verjaardag 8 kuikentjes gekregen en dat vond Tobi echt helemaal prachtig. Te pas en onpas gaat hij er heen om ze op te pakken en te knuffelen. Tot voorkort vond mama kip het prima, maar laatste tijd is ze wat waakzamer geworden. Waarschijnlijk doordat we 5 kuikentjes na 2 weken mee naar school hadden genomen (voor uurtje of 2) om aan de kinderen van Tobias zijn klas te laten zien op 4 oktober (dierendag). De kinderen vonden het heel mooi (mochten ook allemaal eventjes een kuiken vasthouden) en Tobias had het hoogste woord. Echter daarna wat mama kip beetje boos op ons; ik dacht dat kippen niet tot meer dan 3 konden tellen, dus dat al we er 3 achter lieten ze de overige 5 niet zou missen, maar dat was niet waar.

Voor de goede orde we zitten nog steeds in oorspronkelijke huis, want zowel container als auto zijn nog steeds niet door de douane heen. Grote problemen, vooral met de auto en laten we hopen dat container deze week vrij gegeven wordt,want ook daar had men fouten gemaakt met de papieren.  Maar ja, we moeten maar afwachten, zeuren, nog meer wachten en nog meer zeuren. Ook mijn identity card is nog niet klaar, en daar hadden we afgelopen weekend al probleem mee, waardoor er voor mij volle pond (5x zoveel) moest worden betaald bij Nairobi National Parc en ik ook mbt vliegen nog steeds nieuwe visa moet kopen. (Tja, 1 advies ga nooit! voor de VN werken, traaaaaaag).

En dan de auto, nou daarover kunnen we ondertussen boek schrijven: men zegt dat ze alle papieren zijn kwijt geraakt, misschien waar, misschien ook niet. Om nieuwe papieren te krijgen gaat maanden duren. Soms denk ik wel eens dat Michiel echt wat te netjes alles wil regelen. Echter iemand wat geld onder de tafel door betalen mag en kan niet, omdat alles via VN gaat en michiel dan onmiddelijk zijn baan zou verliezen. Dus heeft michiel ondertussen gesprekken gehad met Managing Director van Toyota Kenia in de hoop dat die het nu gaat oplossen, maar veel verder dan excusses (het is een Japanner, dus hij voelde zich wel opgelaten door situatie) is het tot nu toe nog niet gekomen. Hopelijk komt er snel een oplossing.Die auto is zijn ding dus ik bemoei me er al maar niet te veel mee en ik denk dat ik binnenkort zelf maar auto koop (RAV4 of zoiets) om van het gezeur af te zijn, want ondertussen heb ik geen vervoer. En die afhankelijkheid van chauffeurs van chiel zijn werk, ben ik zelf ondertussen meer dan zat.

Deze week is er in huize slootweg een hoop te doen: ook hier op de Nederlandse School is het "herfstvakantie" , ondertussen vandaag wel heerlijk weer. Maar het is ook regentijd en we hanteren daarnaast Nederlandse schoolvakanties, dan kan je ook nog eens met je gezin op vakantie naar NL. Tobias is dus vrij en moet flink ge-entertained worden.
Daarnaast zijn mijn ouders op bezoek en zijn we afgelopen dagen al wat safari tripjes gaan doen, w.o. wandel- en vaar-safari bij meer van Naivasha en een auto-safari door Nairobi National Parc.
Eind van de week gaan we naar Masai Mara, maar eens zien hoe tobias zich houdt, want weg is vreselijk: laatste stuk is 90km waarover je 4 uur doet ivm putten en gaten en weggeslagen wegdek...

Morgen is michiel jarig, 39 al weer! dus stuur hem allemaal even een berichtje, dat zal hij leuk vinden:
mslootgweg@aar.co.ke

Geen opmerkingen: